Alles over het 4de leerjaar

Ponyklassen-dag 1


Dag 1 van onze ponyklassen is voorbij gevlogen! Na een heerlijk middagmaal van frietjes, vol-au-vent en een ijsje als dessert, konden we kennis maken met de pony's. We deden kunstjes op de pony en mochten ze ook wassen en pimpen.  Na een verfrissende douche was er ook nog tijd voor sport en spel. We sloten de avond af met een casino-avond. Morgen is het dan tijd voor het echte ponyrijden. We kijken ernaar uit!

Van meel tot brood!


Vorige week gingen we op bezoek naar de molen. Daar zagen we hoe graan gemalen werd tot meel. Het was indrukwekkend om de molen en de molenaar aan het werk te zien. 
 

Vandaag maakten we zelf brood! Voor velen was dit de eerste keer. Ook voor de juf was dit zo! 
 

We leerden heel wat bij! Zo zouden we de volgende keer wat meer water toevoegen aan het deeg en het deeg wat langer laten rijzen. 
 

Het brood zag er misschien niet perfect uit, maar was wel heel lekker! De foto’s bewijzen dit. We hebben een fijne middag achter de rug!

Op bezoek in de Geersenmolen!


Vandaag ging de tweede graad op uitstap naar de Geersenmolen! 

Molenaar Piet vertelde ons over de werking en geschiedenis van de molen! Na een boeiende uitleg mochten we de molen binnenin eens bewonderen. Het was erg indrukwekkend om de molen aan het werk te zien! 
 

We kregen het gemalen graan mee naar school. Nu kunnen we hiermee aan de slag in de keuken! Zullen we zelf brood bakken? Of kiezen de kinderen toch voor pannenkoeken? 
 

Wordt vervolgd... 

Auteur in de klas!


Donderdag kwam Geert Viaene op bezoek in de tweede graad! 

De voordracht begon met een leuk raadseltje met dobbelstenen. Het raadseltje luidde als volgt: 'Een ijsbeer zit nooit alleen en altijd om de wakken heen.'
Het was niet eenvoudig om het raadsel te ontcijferen. Na vele pogingen en enkele tips was het ons dan toch gelukt. 

Vervolgens zongen we de tekst van een gedicht op muziek van Mozart. Dit deden we in canon. Het was niet evident, maar we beleefden enorm veel plezier! 

Proefjes rond zintuigen


In verschillende teams deden we proefjes rond de vijf zintuigen!
De teams verzonnen knotsgekke namen. Iedereen deed z’n uiterste best om punten te verzamelen! De samenwerking was geweldig!

Proficiat aan alle teams en in het bijzonder aan het winnende team! 

Het was een leuke namiddag! 

Muzisch hoekenwerk


In de tweede graad is er een muzisch hoekenwerk van start gegaan! 

Elke week ontdekken de kinderen een ander domein! 

Wat staat er op het programma?
- dansmemory en danskwartet
- dobbelsteentoneel en 'Ikke ben, ikke doe'
- Zeepbellen tekenen met pastelkrijt
- programmeren
- stop-motion 
- musiceren met Boomwhackers