Alles over het 1ste leerjaar

Schrijven


Wist je dat we in het eerste leerjaar heel veel schrijven op muziek?
Bij een nieuwe letter gaan we de letter eerst in het groot oefenen.
Op de achtergrond speelt altijd een rustig muziekje. Leuk vinden ze dat. 

Leren in kleine groepjes


Elke vrijdagochtend krijgen we in onze klas een uurtje ondersteuning van onze zorgjuf.
Een ideaal moment om te werken in kleine groepjes.
De kinderen leren zelfstandig zijn en de juffen kunnen bijsturen waar nodig. 

Vrijdag leerden we in groepjes de volgende dingen:
- Rekenen: patronen
- Taal: stempelen van woorden met een k
- Schrijven: De lus van de letter k.
- Vrij spelen in de hoekjes. 

De politie


We bezochten het politiecommissariaat, we kregen fietsles, we leerden de voorrangsregel en mochten op de politiemotor zitten. 

Enkele indrukken van de kinderen zelf!

 

Plots hoorden we een motor, hij reed zomaar de school binnen. Ik geloofde mijn ogen niet, ik zat te trillen. Het was mijn papa, ik wist het al, maar de rest niet. (Nienke)

Op het politiebureau kregen we uitleg, dat met de hond vond ik heel cool. (Aico)

We mochten in de celwagen en in de gevangenis zitten. Ook kregen we de pakken van de oproerpolitie te zien. (Sander)

Letterfeest!


De kinderen van het eerste leerjaar vierden voor de vakantie hun letterfeest. 
De namiddag begon met een letterzoektocht samen met het zesde leerjaar. 
Daarna maakten we "een alfapet", een pet vol letters uit het alfabet.
We sloten af met een voorstelling voor de (groot)ouders, waar alle kinderen hun diploma kregen. 

 

De brandweer


Welk nummer moet je bellen bij een noodgeval? Juist, 112! Vraag het aan de kinderen van het eerste en tweede leerjaar en ze weten er alles over. Tijdens het wero-thema "hulp, in nood" leerden ze heel wat bij over de politie, de brandweer en de hulpdiensten. Natuurlijk konden enkele uitstappen niet ontbreken. Daarom brachten we een bezoekje aan het bedrijf "firetechnics". Zij maken, herstellen en onderhouden brandweerwagens.

Uitbarsting van de vulkaan


In de klas leerden we over de gevoelens. BOOS was daar ook een gevoel van. Wanneer we boos zijn kunnen we soms eens uitbarsten. We stelden dit voor zoals een vulkaanuitbarsting. Het eerste en tweede leerjaar ging aan de slag met klei. Twee mooie vulkanen als resultaat. 

Hier enkele sfeerbeelden.